Lektury

Lista lektur szkolnych 2022/2023

Klasy I – III

  • „Afryka Kazika” – Łukasz Wierzbicki
  • „Dziadek i niedźwiadek” – Łukasz Wierzbicki
  • „Asiunia” – Joanna Papuzińska
  • „Cukierku, ty łobuzie!” – Waldemar Cichoń
  • „Detektyw Pozytywka” – Grzegorz Kasdepke
  • „Dziewczynka z parku” – Barbara Kosmowska
  • „Kapelusz Pani Wrony” – Danuta Parlak
  • „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” – Justyna Bednarek
  • „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” – Agnieszka Frączek
  • „Wścibscy” – Dorota Gellner
  • „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” – Julita Grodek
  • „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca” – Tom Justyniarski
  • „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty)” – Piotr Kordyasz
  • „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych” – Aleksandra i Daniel Mizielińscy
  • „Baśnie (do wyboru)” – Hans Christian Andersen
  • „Brzechwa dzieciom” – Jan Brzechwa
  • „Dzieci z Bullerbyn” – Astrid Lindgren
  • „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” – Hugh Lofting
  • „Drzewo do samego nieba” – Maria Terlikowska
  • „Karolcia” – Maria Krüger Kruger
  • „Najpiękniejsze wiersze” – Danuta Wawiłow
  • „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” – Barbara Tylicka
  • „O psie, który jeździł koleją” – Roman Pisarski
  • „Pamiętnik Czarnego Noska” – Janina Porazińska
  • „Wiersze dla dzieci” – Julian Tuwim
  • „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata” – Zofia Kossak-Szczucka
  • „Piaskowy Wilk” – Åsa Lind

Klasy IV – VI

  • Jan Brzechwa, „Akademia Pana Kleksa”
  • Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań)
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
  • Adam Mickiewicz, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego)
  • Ferenc Molnár, „Chłopcy z Placu Broni”
  • Bolesław Prus, „Katarynka”
  • Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”
  • Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”
  • John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
  • Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”
  • wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie
  • wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
  • wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
  • wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne

Klasy VII – VIII

  • Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”
  • Aleksander Fredro, „Zemsta”
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII
  • Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”
  • Ignacy Krasicki, „Żona modna”
  • Adam Mickiewicz, „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, „Dziady” część II, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość)
  • Antoine de Saint-Exupéry, „Mały Książę”
  • Henryk Sienkiewicz, „Quo vadis”, „Latarnik”
  • Juliusz Słowacki, „Balladyna”
  • Stefan Żeromski, „Syzyfowe prace”
  • Sławomir Mrożek, „Artysta”
  • Melchior Wańkowicz, „Tędy i owędy” (wybrany reportaż)
  • wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lektury uzupełniające VII – VIII

  • Miron Białoszewski, „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty)
  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
  • Lloyd Cassel Douglas, „Wielki Rybak”
  • Arkady Fiedler, „Dywizjon 303”
  • Ernest Hemingway, „Stary człowiek i morze”
  • Barbara Kosmowska, „Pozłacana rybka”
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Bursztyny” (wybrane opowiadanie)
  • André Frossard, „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II”
  • Karolina Lanckorońska, „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945” (fragmenty)
  • Bolesław Prus, „Placówka”, „Zemsta”
  • Henryk Sienkiewicz, „Krzyżacy”, „Sąd Ozyrysa”
  • Eric-Emmanuel Schmitt, „Oskar i pani Róża”
  • Nicolas Sparks, „Jesienna miłość”
  • Melchior Wańkowicz, „Bitwa o Monte Cassino” (fragmenty), „Ziele na kraterze” lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże